Recompensa – mijloc de motivare a copilului

De multe ori, atat copiii tipici, cat si copiii cu intarzieri de dezvoltare, afiseaza un comportament negativist atunci cand adultii le cer sa invete ceva prea greu pentru ei.
Pentru a reduce esecul continuu si a evita solicitarile educationale, acesti copii apeleaza la accese de furie, se izoleaza, se comporta ca si cum nu ar vedea si nu ar auzi si nu mentin contactul vizual cu cei din jur.
Lovaas recomanda ca in primele etape ale incercarii de motivare a copiilor sa invete anumite lucruri, parintii si terapeutii sa apeleze la recompense primare sau biologice (de ex. bucatele mici de dulciuri). Un alt tip de recompensa primara puternica il reprezinta permisiunea de a scapa din situatii stresante (de ex. permisiunea ca dupa ce termina de facut ceea ce i-a cerut parintele sau terapeutul va putea sa se uite la TV).
Eliberarea copilului pentru cateva minute dintr-o lectie stresanta in urma unui raspuns corect, poate fi cea mai eficienta recompensa.
O metoda eficienta pentru a oferi recompensele este folosirea unui panou cu premii.

recompensa5

Panoul cu premii este un instrument vizual care permite copilului sa inteleaga ce poate obtine daca reuseste sa castige un numar prestabilit de tokeni (stickere). In cadrul unui sistem de acest tip, copilul poate castiga tokeni prin indeplinirea unor sarcini, iar apoi poate sa schimbe tokenii cu un premiu ales de el (de ex. gustarea, jucaria, sau activitatea preferata). Atunci cand copilul raspunde corect, parintele sau terapeutul ii da un token pe care sa il puna pe panou. Panoul cu premii le intretine motivatia copiilor, atat a celor tipici cat si a celor cu intarzieri de dezvoltare.
Un alt avantaj al folosirii panoului este ca il ajuta pe copil sa se obisnuiasca cu gandul ca nu poate primi imediat ceea ce isi doreste. Panoul cu premii nu trebuie sa inlocuiasca recompensa individuala pe care copilul o primeste ori de cate ori da un raspuns corect in timpul sesiunilor de invatare (de ex. lauda, imbratisarea, bate palma etc.).

recompensa1

Recompensa pe care copilul o obtine prin intermediul panoului ar trebui sa fie mai valoroasa decat recompensele primite dupa fiecare raspuns corect (de ex. daca obtine 5 tokeni primeste o revista sau o inghetata). Pentru a mentine valoare de recompensa a premiilor, ele trebuie sa fie accesibile copiilor doar prin intermediul panoului. Copilul nu trebuie sa aiba acces la aceste recompense inafara sesiunii de invatare. Indiferent de premiul oferit, acesta trebuie pus la vedere astfel incat copilul sa stie ce va primi daca va acumula numarul de tokeni stabilit. Putem folosi fotografii pentru premiile abstracte sau prea mari (de ex. poze cu jucarii, un parc, McDonald’s ).
Daca ati introdus panoul cu premii dar copilul nu pare recompensat de primirea tokenilor, acesta poate fi un semn ca nu este inca pregatit pentru recompensarea intarziata si continua sa aiba nevoie de recompense imediate.

recompensa6

Pentru a recompensa in mod adecvat copilul, situatia de invatare trebuie sa fie in asa fel construita incat copilul sa aiba de fiecare data succes. Daca nu are succes copilul va gandi: “Daca fac lectii nu ma voi descurca, nu voi reusi, asa ca mai bine nu le fac.”
Metode prin care putem aduce motivatia copilului de a invata lucruri noi la un nivel normal:

1. Sporeste la maxim succesul copilului si redu esecul.
2. Simplifica situatia de invatare astfel incat copilul sa aiba succes si sa fie mai increzator in el. Foloseste recompense primare sau posibilitatea de a scapa de situatii. Recompensele trebuie oferite imediat dupa manifestarea unui comportament corect.
3. Exagereaza recompensele la inceput: exclama cu entuziasm “Binee!” “Bravoo!” “Fantastic!” “Extraordinar!”. Zambiti, aplaudati, etc.
4. Recompensele exagerate trebuie treptat eliminate si inlocuite cu altele mai naturale. Ofera recompensa dupa 2,3 sau mai multe raspunsuri corecte.
5. Recompensa trebuie sa fie variata pentru a evita saturatia. Copilul trebuie sa aiba acces la acea recompensa doar in timpul sesiunii de invatare, altfel motivatia va scadea foarte mult.

Motivarea il ajuta pe copil sa invete lucruri noi, comportamente dezirabile si sa renunte la cele indezirabile.

recompensa4

Bibliografie: Educarea persoanelor cu intarzieri de dezvoltare. Tehnici de baza ale interventiei comportamentale, O. Ivar Lovaas, Ed. Frontiera 2012