Optimismul – un scut împotriva depresiei

Alocați-vă cinci minute și observați chipurile oamenilor de pe stradă. Cel mai probabil veți vedea o mulțime de fețe mohorâte, triste și lipsite de entuziasm care dacă văd o persoană  râzând, se vor uita ciudat la ea considerând că aceasta suferă de vreo boală psihică. Ei bine aceste persoane s-au lăsat pradă pesimismului, gândind mereu că problemele lor sunt fără rezolvare și  că cel care râde ori e foarte norocos ori e bolnav.

Ce este optimismul? Este o dispoziție sau o tendință de a vedea aspectele mai favorabile ale evenimentelor sau situațiilor și de a aștepta rezultatul cel mai avantajos.

Optimismul este un fel de imunizare psihologică față de diversele probleme ce pot să apară de-a lungul vieții. Persoanele optimiste au mai rar probleme cu depresia, au rezultate mai bune la școală și la serviciu și sunt mai sănătoase din punct de vedere fizic decât pesimiștii.

Diferența dintre optimiști și pesimiști constă în modul în care cele două categorii explică de ce se întâmplă lucruri bune sau rele. De exemplu o persoană nu promovează un examen. Optimistul va considera că nu a luat notă de trecere pentru că nu a învățat suficient, dar data viitoare va munci mai mult și rezultatul va fi unul pozitiv. Pesimistul va considera că este incapabil sau că profesorul a fost nedrept, iar aceste lucruri nu pot fi schimbate ceea ce înseamnă că șansele să promoveze examenul sunt foarte mici.

Optimistul consideră că evenimentele fericite, pozitive pot apărea de multe ori de-a lungul timpului și în multe situații diferite. El crede că întâmplările frumoase au loc datorită lui și astfel le poate face să apară mai des. Dacă au loc evenimente negative, el le va percepe ca situații temporare provocate de el sau de alte persoane.

Pesimistul în schimb vede întâmplările pozitive ca un rezultat al norocului sau al coincidenței, considerându-le o raritate. În schimb crede că întâmplările negative apar mult mai des și în situații diferite. Gândind că aceste evenimente apar din vina altcuiva sau datorită hazardului, are impresia că nu deține nici un control asupra lor.

De ce este important să învățăm să gândim pozitiv? Patru studii realizate pe un eșantion de 13.000 de persoane de toate vârstele, arată că în zilele noastre un copil are de zece ori mai multe șanse să sufere de depresie gravă decât la începutul secolului XX. Dacă învățăm să gândim pozitiv, avem la îndemână un scut puternic împotriva depresiei, eșecului școlar, profesional sau personal.

Norocul este că putem învăța să gândim pozitiv și îi putem educa și pe copiii noștri cum să facă asta.

O primă regulă ar fi să învățăm să criticăm și să ne criticăm. Dacă facem reproșuri nouă sau celorlalți ar fi bine să nu exagerăm pentru că astfel sentimentele de vinovăție și rușine devin mai intense decât este necesar pentru a ne schimba.

E important și să dăm explicații realiste problemelor apărute, fără să le considerăm cel mai rău lucru care ni se poate întâmpla. Oricât de neplăcută și rea ar fi o situație, mereu poate apărea ceva mai rău. E bine să vedem întâmplarea neplăcută ca având o rezolvare și nu să ne raportăm la ea ca și cum ar fi permanentă. Nici o situație oricât ar fi ea de rea nu durează la nesfârșit și mereu vor exista mai multe soluții posibile pentru depășirea ei.

Dacă vă doriți copii optimiști, atunci aveți grijă la comportamentul dumneavoastră. Copiii preiau atât părțile dumneavoastră bune cât și pe cele rele. Dacă gândiți pesimist e posibil ca și copiii dumneavoastră să gândească la fel.

Nu e ușor să vă schimbați modul de gândire, dar nici nu e imposibil. Un psiholog vă poate ajuta să dobândiți un stil de gândire optimist și să renunțați la obișnuința de a vedea lumea într-un mod negativ. Dezvoltarea inteligenței emoționale prin ședințe de consiliere și dezvoltare personală vă ajută să vă creșteți rezistența la stresul provocat de evenimente negative de viață. Schimbându-vă modul de a vă raporta la aceste evenimente îi învățați și pe copiii dumneavoastră să facă față situațiilor mai puțin plăcute, să vadă soluții realiste pentru rezolvarea problemelor , să înțeleagă că orice eveniment neplăcut va trece și că fiecare dintre noi are șansa să facă ceva, să schimbe ceva astfel încât întâmplările pozitive să apară.

Raportându-ne la întâmplările neplăcute ca la simple situații de viață și nu ca la evenimente ce nu pot fi depășite,  evităm apariția depresiei ce nu aduce doar tristețe ci și iritabilitate, sentimente de neputință, insomnie, oboseală, lipsa de concentrare și astfel atrage alte evenimente neplăcute cum ar fi rezultate școlare sau profesionale slabe, pierderea unor relații și chiar probleme fizice, deoarece atunci când scade imunitatea psihică scade și imunitatea fizică creându-se un mediu propice pentru apariția bolilor.

Trebuie să avem în vedere faptul că evenimentele negative nu vor dura o veșnicie și dacă schimbăm comportamentul nostru și modul în care interpretăm situațiile de viață, atunci vom acționa în așa manieră încât întamplările plăcute își vor face apariția din ce în ce mai des în viața noastră, pentru că în cea mai mare măsură noi deținem controlul.

Așa că dumneavoastră alegeți dacă lăsați ca anumite evenimente să vă controleze viața sau dacă  dumneavoastră sunteți șeful care manageriază aceste evenimente.

Dacă doriți să aflați mai multe informații, mă puteți găsi pe site-ul meu : www.psihoterapiebacau.ro.

Articol publicat în Ziarul de Bacău nr. 1068 din 10 Iunie 2014.

Sorina Chicuş

Psiholog clinician – psihoterapeut

www.psihoterapiebacau.ro