Cum ne ajutam copiii sa faca fata stresului scolar?

 

 

Ca si adultii, copiii, de asemenea, lupta cu stresul. Prea multe angajamente, conflicte in familie si probleme cu colegii , toate acestea sunt factori de stres care coplesesc copiii.

Desigur, o anumita cantitate de stres este normala“, a declarat Lynn Lyons, un psihoterapeut care este specializat in tratarea familiilor anxioase si co-autor al cartii „Copii Nerabdatori, parintii nerabdatori: 7 moduri de a opri ciclul ingrijorarii  si de a creste curajul  si independenta copiilor”. Este normal sa te simti stresat de inceperea  scolii, a liceului sau de trecerea unui test important, a spus ea.

Cheia pentru a ajuta copiii sa gestioneza stresul este sa ii invatam  sarezolve problemele,sa ii invatam sa isi faca un  plan si sa stie cand sa spuna da sau nu unor activitati si angajamente, a spus ea. Aceasta nu inseamna ca facem totul usor si confortabil pentru copiii nostri.

Daca nu invatam copiii cum sa gestioneze stresul, ei vor folosi auto-medicamentatia  cu produse alimentare, medicamente si alcool.” Cu alte cuvinte, copiii vor gasi o varianta pentru a se simti mai bine pe moment, si, de obicei, va  castiga varianta cea mai putin sanatoasa pentru ei.

A frustrated, upset child, or child with learning difficulties.


Iata cum va puteti ajuta copiii sa gestioneze  stresul cu succes:

1 . Incetati sa ii transformati in genii

Unul dintre cele mai mari surse de stres pentru copii este incercarea parintilor de a-i face sa aiba performante deosebite , a spus Lyons . Si totusi , astazi , ne asteptam ca elevii sa fie atenti la ore si sa performeze la  scoala timp de sase- sapte ore , sa exceleze la activitatile extracurriculare , sa vina acasa unde sa isi termine temele,  pentru ca apoi sa mearga la culcare si sa o ia de la capat a doua zi.


Copiii au nevoie de timp de recreere . Creierul si organele lor au nevoie de timp pentru a se odihni . Si s-ar putea sa nu realizeze singuri cand au nevoie de acest timp,asa ca e important sa stim noi cand copilul este extenuat de goana dupa performanta.


Lyons a sugerat sa ne uitam la programele copiilor nostri  pe parcursul unei saptamani si sa ne asiguram ca exista suficient timp pentru recreere. Exista cateva ore pe weekend sau cateva nopti in timpul saptamanii cand copilul tau poate sta linistit, sa faca ce vrea si sa se relaxeze ?

De asemenea , ar trebui sa acordam atentie  modului  in care familia noastra  mananca . Toata lumea mananca pe fuga , in masina , sau facand altceva in timpul mesei ? Acesta este un indicator ca avem prea multe de facut.

 2. Acordati timp pentru joaca

Lyons a subliniat importanța jocului fara presiune. Jocul nu e nici o lectie, concurenta sau scop final, a spus ea. Copii mai mici vor face acest lucru in mod natural. Dar copiii mai mari  pot uita cum sa se joace pur si simplu.

Combinati jocul cu activitatea fizica, care este esentiala pentru bunastarea fizica si psihica. Unele idei includ: plimbare cu bicicleta , aruncat la cosul de baschet  si drumetiile.

3. Transformati somnul intr-o prioritate

Somnul este vital pentru orice, de la minimizarea stresului la cresterea starii de spirit ,pentru imbunatatirea performantei scolare etc. In cazul in care copilul dumneavoastra nu doarme suficient , asta este un alt semnal ce va arata ca este suprasolicitat.
Din nou, reducerea solicitarilor ajuta. De asemenea, este utila sublinierea importantei  somnului, si crearea unui mediu care facilitează odihna. De exemplu, sa scoatem  televizorul sau alte electronice din dormitorul copilului . (“Nu exista nici o cercetare care spune ca televizorul este bun pentru copii.”)

stres copii1

4 . Invatati-va copiii sa asculte de corpul lor .

Invatati-va copiii sa-si  inteleaga  corpul si fiziologia  stresului, a spus Lyons . De exemplu , stati in masina cu copilul dumneavoastra , si apasati pe acceleratie  si frana , si sa asculte sunetul motorului . Explicati-i faptul ca ” trupul nostru suporta  turatii si turatii , iar la un moment dat  se uzeaza si spune ” suficient”.”

Incurajati-i sa asculte ceea ce corpurile lor le spun . In timp ce este normal pentru stomacul unui copil sa se simta nervos in prima zi de scoala , a parasi clasa pentru ca il doare stomacul  sau a se trezi din somn in mod repetat cu o durere de cap este un semn ca e  suprasolicitat.

5 . Gestionati-va  propriul stres .

” Stresul este foarte contagios , “, a spus Lyons . ” Cand parintii sunt stresati , copiii sunt stresati . Daca traiti o viata  in care lucrurile vin mereu unul dupa altul, copilul dumneavoastra va trai acelsi stres.

Ea a subliniat importanta invatarii copiilor nostri cum sa se relaxeze si sa faca fata stresului in mod eficient. Copiii trebuie sa ne  vada pe noi cum luam lucrurile mai usor .

6 . Faceti diminetile mai calme .

O casa dezorganizata este un alt declansator stresant pentru copii , iar acest lucru este evident mai ales dimineata . Lyons a sugerat sa facem ca  diminetile sa curga mai lin , pentru ca acestea  dau  tonul pentru ziua ce urmeaza .  


7 . Pregatiti-va copiii sa faca fata greselilor .

Pentru copii o multime de stres vine din teama de a face greseli , a spus Lyons . Amintiti-le ca ei nu ar trebui sa stie  cum sa faca totul sau sa  faca totul bine .
De asemenea ,  a lua decizii bune este o competenta importanta ce se invata , dar ar putea fi  mai important sa inveti  cum sa iti revii dupa o decizie proastă .

Ajutati-va  copilul sa isi dea seama de urmatorii pasi  dupa o decizie proasta sau greseala . Ajutati-i sa isi dea seama cum sa o rezolve , sa se  impace cu ideea , sa invete lectia si apoi sa mearga mai departe.


In general , Lyons a sugerat parintilor sa se uite la imaginea de ansamblu . ” Nu se poate trai o viata stresanta si apoi sa predai managementul stresului . “